"І бачив козак Мамай, що Чумацький шлях був лише смужкою на Його долоні… "
(В. Довгочуб)
вівторок, 7 січня 2020 р.
Козацькі хрести.
- Доля і Недоля - дві сестри. Котра з них погляне в степу на козака - то одному Господу відомо. Коли доля - то щастя. А коли недоля? Викопають шаблями побратими могили та і поховають братчиків. Коли сам козак загинув в бою - лежатиме під небом поки не знайдуть свої. А знайдуть - то наносять шапками могилу над лицарем. Як там у думі співається: ” Тогді ж то козаки штихами суходіл копали, шликами землю виносили.” І на тих могилах ставили хрести. Та білі прапори як символ лицарської честі. Отож де вряд, а де поодиноко в степах, стояли хрести на тих могилах. Ті з козаків, хто на хуторах доживав до старості, ще за життя собі хрест кам’яний самі робили. - Діду, а де ж у нашому селі могили тих козаків, що тут жили? - Там, на горі понад річкою. - А хрести де? - В фундаменті старого колгоспного корівника. - Так ось чому він“ корівник на хрестах “… - Отак по багатьох селах. Лежать ті хрести побиті, а де і цілі. Лежать в фундаментах корівників, свинарників, польових станів, … Історія пишеться на цвинтарі. Там писане датування і прізвища. Нема найстарішого цвинтаря - то і нема найстарішої сторінки історії. І вже можна датувати його як дароване від чужих царів і цариць. У священника Іващенка про Чорний ліс сказано: “Описываемый нами край заключает в себе одиннадцать селений и деревень и семь урочищ, носящих название прежде бывших заселений.” Як там у Гоголя: "А хто їх знає! У нас їх по всьому степу: що байрак, то й козак". Нерідко дати на кам’яних хрестах були давніші за офіційні дати заснування сіл і містечок. Недарма СРСР так боролися з народною пам’яттю. Законодавство дозволяло знищувати цвинтар через 25 років після останнього поховання. Мало хто вже переховував, а у більшості випадків і не було кому. Хрести козацькі в фундаментах… Канави з померлими в голодомор розрівняні. Одна з найстаріших згадок дитинства про похорон. На старому цвинтарі у Бобринці біля сільгосптехніки хоронили літнього пана. Шестирічним хлопчаком розглядав з краю цвинтаря сумну подію. Як раптом заграв оркестр. І не похоронний марш заграв, а гопака. Гучно, виразно, дзвінко. Здалося, що у світі все завмерло. І тільки гопак у вихорі танцю підіймався над цвинтарем, Бобринцем , Сугоклією , нашим степом. І у тому вихорі забирав з собою дідову Душу. Хто вже взнає, що то за старого козака хоронили? І що він творив за свого життя? І того дубового хреста не знайти… Лиш в пам’яті та подія як червона нитка чогось непересічного й українського…
Радію від того, що натрапила на Ваш блог. Допис дуже цікавий для мене. Я знаю, що козацькі хрести з Бобринця було перевезено до Чигирина. Але жодного документального факту не бачила. Яка історія фото під матеріалом? Маю свій невеликий блог. http://bobrunechuna.blogspot.com/p/blog-page_47.html
Козацький цвинтар у с. Буша Ямпільського р-ну Вінницької обл. Пагорб неподалік від замчища усіяний сотнями могил XVII—XIX століть. На багатьох хрестах викарбувані старовинними літерами дати поховання, імена та прізвища.
Радію від того, що натрапила на Ваш блог. Допис дуже цікавий для мене. Я знаю, що козацькі хрести з Бобринця було перевезено до Чигирина. Але жодного документального факту не бачила. Яка історія фото під матеріалом? Маю свій невеликий блог. http://bobrunechuna.blogspot.com/p/blog-page_47.html
ВідповістиВидалитиВідпишіться мені у лічку ФБ. Або напишіть як Вас знайти у ФБ.
Видалитиhttps://www.facebook.com/tatyana.taran.3
ВідповістиВидалитиДоброго дня. А можна інформацію по фото?
ВідповістиВидалитиКозацький цвинтар у с. Буша Ямпільського р-ну Вінницької обл. Пагорб неподалік від замчища усіяний сотнями могил XVII—XIX століть. На багатьох хрестах викарбувані старовинними літерами дати поховання, імена та прізвища.
ВідповістиВидалити