"Чорний ліс в даний час складає лише залишки великих лісів, років за сто покривали простір від так званих Кучерових-Буєраків до нинішнього поміщицького села Пантазіївки. Поселення Дмитрівка, село Христофорівка та інші стояли колись у лісових хащах, які винищені до кінця минулого століття." ((Єпископ Арсеній (Іващенко). Чорний ліс та його околиці)
Єпископ писав про ліс в кінці 1800-х
років. Перед селом Пантазіївка було село Миколаївка. А між цими селами
південно-західніше на горі за залишками одного з колишніх відрогів Чорного лісу
(котрий зветься Миколаївським лісом) залишки майже зниклого села Троянка.
Колись на початку 70-х я чув декілька
раз фрази – “на старій могилі стояв хрест з не нашого дерева”, “колиска з
не нашого дерева”. Що то за чуже дерево? Може чумаки привезли? А може
вози розібрали котрі десь в чужих краях ремонтували? Хто про те знає?
Пройшов час і стрічається мені запис –
“Серед місцевих жителів з вуст — у вуста передавалися історії про те, як після
загибелі гетьмана Оліфера Голуба (1628) багато козаків, які воювали під його
керівництвом, осіли в Троянці. Треба сказати, що серед «місцевих» справді
безліч людей носили прізвище «Олефірові».” Запис без посилання на авторство і
першоджерело. Але! Навіть за моєї пам’яті люди з прізвищем Олефіров і Олефір
дійсно є в цій місцевості й роди їх давні тут. Навіть був генерал-полковник з
таким прізвищем в СРСР котрий народився в Троянці.
“Олефірові” та “не нашого дерева” чомусь
не давало спокою. Почав запитувати фахівців з історії (дуже шанованих і з
великим доробком в історичній науці) – чи могло тут бути село вже в
1630-ті чи може і трішки раніше, бо як правило селилися та
розбудовувалися біля чогось що уже існувало?
Відповіді були заперечуючи
такі припущення.
- Ні.
В той час не могло такого бути.
- Ні.
На підтвердження існування поселень цій місцевості нема жодного документа.
- Ні.
Не могло. Один з вчених веде дослідження що його батьківщина не Стеблів, а десь
в Англії.
- Ні.
Таких припущень не може бути. Тому що ….
- Ні.
Однозначно ні.
- Ні.
Це все казки.
Усі відповіді заперечували
існування життя до часів російської цариці Єлизавети. А у мене не
виходили з голови слова та словосполучення – “Олефірові”,“Олефір“, “З не нашого
дерева“ та розповідь діда Сухомлина про козацький млин до царів на потічку що
по Орловій балці тече в річку Бешку. Не виходило з голови питання – чому на
півдні лісостепу в той час не могли жити люди?
Думки блукали сусідніми селами.
Очевидно у них такі ж питання виникали як у мене. В усіх тих селах чомусь
офіційна дата заснування така що можна зв’язати з історією московії.
- За 6 кілометрів хутір Припутна. Він на теренах
нинішнього села Мошорине де на початку 1700-х років Козак Климовський написав
пісню “Їхав козак за Дунай”.
- За 5 кілометрів Орлова Балка (в котрій козак Орел для
побудови першого будинку погукав місцевих людей, хто ті місцеві?).
- За 10 кілометрів Петриківка (Нова Прага) коту у всі часи
за місцевою версією вважали що заснував козак Петрик (Петро Іваненко).
Та і в інших селах і містечках з усіх сил прив’язка до років котрі можна при в'язати до історії росії.
Вищенаписане я не можу стверджувати як не можу і заперечувати. Можливо час відкриє свої закриті сторінки історії.
"Описуваний нами край містить у
собі одинадцять селищ та сіл і сім урочищ, які мають назву колишніх
заселень."(Єпископ Арсеній (Іващенко). Чорний ліс та його околиці)
Немає коментарів:
Дописати коментар